معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان: از ورود ۷هزار پرونده به محاکم قضایی استان جلوگیری شد 

خبرگزاری میزان - سید مهدی قویدل در جلسه نشست هم اندیشی و بازآموزی ۳۰۰ نفر از مصلحین و حکمین قرآنی شهرستان رفسنجان برگزار شد، گفت: امروز دستگاه قضایی با دو چالش مهم افزایش ورودی پرونده‌ها و اطاله دادرسی روبه رو است. 

وی افزود:علی رغم تمام تلاش‌ها در دستگاه قضایی برای پیشگیری از ورود پرونده‌ها، همچنان شاهد افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم هستیم که تنها راه علاج و نسخه شفا بخش آن استفاده از ظرفیت مردم است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: از ابتدای اجرای طرح اورژانس قضایی با استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی در استان کرمان تاکنون از ورود ۷هزار پرونده به سیستم قضایی استان کرمان پیشگیری شده است که این موضوع نشان از نقش مهم و تاثیر گذار مردم در جهت ایجاد صلح سازش در جامعه دارد. 

وی با اشاره به فعالیت موثر مصلحین و حکمین قر آنی در شهرستان رفسنجان گفت:حوزه قضایی رفسنجان از ۱۰ اتهام اول در ۷ اتهام کاهش ورودی پرونده داشته است و این خود نشان از فعال بودن اثر بخش بودن طرح مصلحین و حکمین قرآنی و اورژانس قضایی در این شهرستان دارد. 

قویدل گفت: هر جامعه‌ای که از ظرفیت مردم برای رفع مشکلات استفاده کند موفق خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ورود متنفذین و سران طوایف و مصلحین و حکمین قر آنی و همچنین توجه ویژه به بحث عدالت ترمیمی باعث ایجاد صلح پایدار و پیشگیری از وقوع بسیاری از جرائم در سطح جامعه می‌شود. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اظهارکرد: دراستان کرمان طرحی ابتکاری با عنوان "اورژانس قضایی" تدوین و اجرایی شده است که در آن با انعقاد تفاهنامه‌های چند جانبه بین دستگاه‌های مسئول و دستگاه قضایی تلاش شده است به محض وقوع اختلافات جزئی در موضوعات اجتماعی و مانند اختلافات خانوادگی و ملکی و ... با مداخله فوری مصلحین و حکمین قر آنی و سران طوایف و مشاورین مستقر در دفاتر اورژانس قضایی اختلافات به صلح و سازش ختم و پرونده‌ها وارد سیستم انتظامی و قضایی نشوند. 

وی افزود: در بعضی از پرونده‌ها مداخله مراجع انتظامی و قضایی باعث بروز خشم در بین اصحاب دعوی شده وبه دنبال آن پرونده‌های متعدد نیز در محاکم تشکیل می‌شود، اما با مداخله فوری اورژانس قضایی اختلافات حل فصل می‌شوند و از وقوع جرائم و آسیب‌های بعدی نیز پیشگیری می‌شود.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در پایان بیان کرد: در طرح اورژانس قضایی ومصلحین و حکمین قرآنی سعی شده است از طریق گلوگاه‌های ورودی پرونده به سیستم قضایی استان از جمله مرجع انتظامی و دفاتر خدمات قضایی و فاصله زمانی بین وقت رسیدگی ها، پرونده‌هایی که ماهیت اجتماعی دارند و قابل گذشت هستند به مسیر مصلحین و دفاتر اورژانس قضایی جهت صلح سازش هدایت شوند تا قضات محاکم قضایی با فراغ بال به پرونده مهم مردم رسیدگی و از اطاله دارسی نیز پیشگیری شود.

انتهای پیام/